Číslo 53

duben 2019

Vážený a milý Promačtenáři,

podle kalendáře jsme úspěšně překonali zimu a první jarní den nás obohatil o další super
úplněk. V kalendáři jsem se však také dozvěděl další informace, především mě zaujaly
všechny možné Mezinárodní dny, které jsme v minulosti (spíše) prošvihli – Mezinárodní
den mrkve, Mezinárodní den komplimentů nebo Mezinárodní den spodního prádla.
Naopak Mezinárodní den žen jsme ale určitě alespoň postřehli… A protože jsem
Mezinárodní (ani Světový) den času nenašel, dovolím si nabídnout alespoň další číslo
našeho-vašeho ProČasu®.

Aktuální číslo je opět trochu rozsáhlejší, na 3 A čtyřky. Jarní rozkvět se pravděpodobně
projevil i u našich autorů článků, kdy články i pravidelné rubriky nabyly na svém rozsahu.
Za povšimnutí také stojí to, že v tomto vydání ProČasu již nehraje prim gastro tématika.
Převahu mají témata bližší našemu technickému zaměření firmy, pasivní protipožární
ochrana, protipožární materiály, a také něco z historie silničního provozu.

V již zmiňovaném kalendáři mě zaujal citát, o který bych se s Vámi závěrem rád podělil a
popřál Vám tímto prosluněné, ale i vlahé jaro a odpočinkové velikonoční svátky!
„Miřte na Měsíc. I když jej minete, skončíte mezi hvězdami.“ Les Brown
Předpokládám, že autor citátu nemyslel hvězdy showbyznysu.

 

Úvodník v audio podobě na odkaze zde.

 
 
 
Obsah
 
01   Proč je důležité míti filipa aneb NATO
 
02   Promat pozitivně
 
03   Rytíř českého zkušebnictví opustil se ctí kolbiště
 
04   Doporučujeme
 
05   Kompatibilita starého nátěru DICO-H s nátěrem PROMASTOP®-CC
 
06   Káva Saccaria
 
07   MS Lodní třídy Létající Holanďan u protinožců - ohlédnutí
 
08   Požáry vánočních stromků
 
09   PROMATECT®-XS
 
10   Chytrá helma lyžařům
 
11   Skončil X. ročník Grand Restaurant Festivalu
 
12   80 let od zavedení jízdy vpravo v Praze
 
13   Vajíčkové pomazánky
 
14   Jeden z nejlepších
 
15   Novinky
 
16   Z Promatího kalendáře
 
 

Proč je důležité míti filipa aneb NATO

Máme to štěstí, že na našem území se od roku 1945 oficiálně neválčí. Ale není to samozřejmostí. Když k nám v březnu 1939 přišli němečtí vojáci, cpali se rakvičkami se šlehačkou (dle mé babičky), protože šlehačka byla v Hitlerově Německu úzkým profi lem. Když nás v pětačtyřicátém osvobodili Američané a Rusové, ti druzí jmenovaní zkoušeli osvobozovat i naše kola, hodinky („Davaj časy“) a jiné věci, které byly úzkým profilem ve Stalinově Rusku (dle mého dědečka). Další osvoboditele s dovolením vynechám. Šlehačka ani hodinky nebyly to nejhorší; války a okupace berou především životy, svobodu a demokracii. Podíváte-li se na mapu světa, je náš evropský poloostrov velice maličký. Tento maličký kousek kontinentu patří mezi 3 nejrozvinutější ekonomiky; býval první, ale Amerika s Čínou už jsou dnes dál.

Máme tu ohromnou výhodu, že ležíme v samém srdci Evropy, a tím jsme vlastně nepostradatelní. Dřív přes nás vedly obchodní stezky, „tekla“ přes nás sůl či jantar. I dnes jsme geograficky nezanedbatelní – spojujeme Východ a Západ, a tudíž máme to privilegium, že jsme se v roce 2004 stali členy Evropské unie (naštěstí) a před dvaceti lety i členy Severoatlantické aliance (naštěstí).

Jsou s tím spojena i práva a povinnosti, máme možnost účastnit se mezinárodních misí (přesněji naši vojáci, ti byli již ve 14 misích pod vedením NATO) a zároveň platit i daň nejvyšší (od roku 1989 zemřelo při těchto operacích 21 vojáků české armády).

Stigma, které nám zůstalo od r. 1938, kdy jsme oficiálně proti Hitlerovi nebojovali, tak setřel odboj západní i východní za druhé světové války, a i nyní, v rámci NATO, máme možnost osvědčit naše morální kvality (jakožto národ).

A tak jsem rád, že jsem Čechem, který žije v Evropě bez válek, v republice, která je členem NATO a EU, a raduji se z demokracie, byť křehké a specificky české. A že mi žádný cizí voják nejí šlehačku a nebere kolo či hodinky.

P.S. Sarajevo, Donbas a Krym zas tak daleko nejsou.


nahoru

za Promat-tým L. Zajíc
 
 

ProFór, aktuálně s podtitulkem: „Jaro se blíží, organismy a systémy se probouzejí k životu!“:

„Mozek je úžasná věc… Přál bych nám všem, aby ho měli všichni!“


nahoru

 
 

Promat pozitivně

Máme tady jaro! Jistě pozitivní zpráva pro každého.

Pro mne jsou to ranní vycházky s pejskem už téměř za světla, v MHD dokážu přečíst více než jednu stránku v knížce, aniž bych usnula, více usmívajících se kolemjdoucích cestou do práce a ještě více cestou z práce :-), obchody plnící se nabídkou květin pro naše zahrádky, terasy, balkony. A vůbec – tak nějak větší chuť do života. Má jaro vůbec nějaká negativa? Bohužel, o jednom vím. A to je budíček kolem 4. hodiny ranní v podobě vřískajícího ptactva snad všeho druhu, intonace, zabarvení hlasu… Pokud máte nějaký tip, jak je „sundat“ a přitom jim neublížit, sem s ním :-) Přesto si však v dobrém připomenu 1. duben. To je totiž Mezinárodní ptactva den. A to pro nás není žádná novina ani ptákovina :-) Přeji vám krásné jaro.


nahoru

za Promat-tým H. Kučerová
 
 

Rytíř českého zkušebnictví opustil se ctí kolbiště

Zakladatel PAVÚSu již není mezi námi. Uprostřed února zemřel v 85-ti letech Ing. Roman Zoufal. Mnozí z Vás ho znali, přesto dovolte pár řádků.

Ing. Zoufal byl stavební inženýr, absolvent VUT Brno. Pracoval v řadě projekčních organizací a vrcholem jeho odborné činnosti byla vědecká činnost spojená se specializací v oboru požární bezpečnosti staveb. Jednoznačně byl ikonou požární bezpečnosti staveb v České republice, osobností spojenou zvláště se zkušebnou a autorizovanou osobou PAVUS, jehož byl od roku 1990 ředitelem. Byl však aktivní i v normotvorné a publikační činnosti - je zpracovatelem desítek norem v oboru požární bezpečnosti, spoluautorem třech autorských osvědčení, autorem desítek publikací v prestižních odborných časopisech, absolvoval na 60 přednášek doma i v zahraničí. Byl jedním z prvních členů profesní komory ČKAIT a předsedal zde zkušební komisi pro požární bezpečnost. Byl velmi aktivním v oboru až do svých osmdesáti roků, kdy se rozhodl ukončit pracovní aktivity.

Měl však i svůj osobní život. Jeho koníčkem bylo chalupaření, ale také heraldika, sběratelství, filatelie a cestování. O své široké znalosti historie, matematiky i jazyků se dokázal podělit se svými blízkými, hlavně vnoučaty. Svou ženu Helenku velice miloval a prožil s ní velmi hezkou část života. Je vždycky velmi bolestné, když nás opouští člověk, jehož jsme znali. Mnohým z nás bude chybět. Je velmi smutné, že příběh jeho života končí a nemá pokračování. Slavný normotvůrce dopsal poslední list. Čest jeho památce!


nahoru

za Promat-tým V. Stanke
 
 

Doporučujeme

ÜRZIGER WÜRZGARTEN RIESLING KABINET – WEINGUT & GÄSTEHAUS SCHMITZ – BERGWEILER, MOSEL, Ryzlink Rýnský, bílé jakostní víno s přívlastkem kabinet, suché, ročník 2016.

Barva: citronově žlutá se zlatavými odlesky.

Vůně: citrusová, s tóny žlutého jablka, později s jemným aroma lipových květů.

Chuť: svěží, minerální, s výrazným příspěvkem citrusů (pomelo) a charakteristickou kyselinkou.

Stolování: Tento typ Ryzlinku je vhodný zejména k předkrmům, salátům a rybám (hlavně mořským). Lze rovněž doporučit k rozmanitým těstovinám s rybou nebo i větším a tučnějším rybím chodům (losos, úhoř nebo sumec). Nezklame ani jako doprovod např. k tradičnímu italskému předkrmu: „Vitello Tonnato“. Jinak lze klasicky párovat především s neutrálními bílými a měkkými sýry, např. fetou.

Osobní dojem: Na Ryzlink má toto víno relativně „jednoznačnou“ a stálou chuť. Víno je na začátku jemnější. Postupně se zvýrazní kyselinka a těžší ovocná chuť (cukrový meloun). Pokud budete víno podávat lehce podchlazené, jeho chuť vyzní spíše ve prospěch typické limetky a máslového přezrálého letního jablka. Zcela harmonickou dochuť, nicméně nečekejte. Dominanci „silné“ ovocné chuti a kyselinky si víno udrží i při delším stání.

Důležité upozornění ke konzumaci: Jak již bylo řečeno, víno má dlouhodobě stálou a výraznou chuť. Tento charakter je výhodou, pokud stolování nehodláte nijak uspěchat a vína příliš často střídat. Příliš dlouho otálet ve skleničce jej však nenechte. Mohlo by se vám pomstít v podobě zvýrazňující se kyselinky, což by zvláště dámy mohlo od další konzumace odrazovat. Nezapomeňte, že bílé víno vždy nejlépe voní bezprostředně po nalití. V tom se tato odrůda od jiných bílých vín neliší.


nahoru

za Promat-degustační-tým M. Přibyl
 
 

Kompatibilita starého nátěru DICO-H s nátěrem PROMASTOP®-CC

V rámci novostaveb, či rekonstrukcí průmyslových provozů, se velice často setkáváme s požadavkem zajištění šíření indexu plamene po povrchu kabelů s hodnotou is=0,00 mm/ min.

Pro nové provozy máme již delší čas odzkoušené řešení pomocí stěrkové hmoty PROMASTOP®-CC, která tento parametr zajistí v tloušťce 1 mm na povrchu kabelů (dle k.l. 600.11).

Jak, ale postupovat, když kabely již v minulosti byly opatřeny starým a nevyhovujícím nátěrem?

Z provozních důvodů odstranění stávajícího nátěru z povrchu kabelů není možné. Tedy jediné přijatelné řešení je aplikace nového nátěru, v našem případě stěrkové hmoty PROMASTOP®-CC na stávající nátěr DICO-H (nejčastěji používaný, již nedostupný nátěr). Tato kombinace, ale musí být také řádně certifikována. Z těchto důvodů jsme provedli několik normových testů v akreditované zkušebně.

Pro účely testu byly použity nejen nově připravené vzorky, ale i „zestárlé“ vzorky ošetřených kabelů, odebrané z reálného prostředí kabelového kanálu.

Výsledky testů prokázaly vzájemnou kompatibilitu původního a nového nátěrů PROMASTOP®-CC, včetně deklarace parametru is=0,00 mm/ min.


nahoru

za Promat-tým P. Kejklíček
 
 

Káva Saccaria

Trh s kávou je neuvěřitelně široký a nabídka produktů mnoha pražíren bohatá. Je skvělé, že můžeme vybírat a ochutnávat z velkého množství kávových značek. Je to jako s vínem, co producent, to osobitá chuť a vůně. Je proto dobré, neupnout se na jednu značku, a vybírat z bohaté nabídky a hledat to pravé pro potěšení.

Dnes se zastavíme ve střední Itálii, kde od roku 1882 praží svoji kávu pražírna Saccaria Caffé. Byla to vůbec první pražírna, která začala zpracovávat kávu v oblasti Marche, což je část střední Itálie nedaleko státu San Marino. Pražírnu založily dvě rodiny Calef a Terni. V roce 1662 se pražírna přestěhovala do Marina di Montemarciano, kde se káva praží do dnes. V rodinné tradici pokračuje již 4. generace, která drží vysokou laťku kvality značky Saccaria a stejně jako celá řada italských pražíren dodává na trh velmi kvalitní kávové produkty.

Saccaria Prestige – vlajková loď v nabídce pražírny. Směs složená ze 100 % Arabiky, pražená více do tmava, s převládající příchutí hořké čokolády a smetanovým aroma. Saccaria Do Sul Bar – další výborná směs složená z 90 % Arabiky a 10 % Robusty. Káva má zlatavou krému, vůně obsahuje tóny čokolády, mandlí a lískových oříšků. Ideální pro pravé italské espresso.

Saccaria Cremacaffé – příjemná směs Arabiky a Robusty v poměru 70:30. Má jemnou krémovou chuť s nasládlými odstíny. Kromě klasického espressa se hodí výborně pro cappuccino nebo latte macchiatto.

Saccaria 1882 Deciso - směs 70 % Arabiky a 30 % Robusty, s jemnou krémovou chutí a čokoládovým aroma. Hodí se skvěle na přípravu espressa a cappuccina.

Osobní doporučení – určitě stojí za to ochutnat směs Saccaria Do Sul Bar, která uspokojí jak vyznavače 100 % Arabiky, tak také všechny ty, kteří nevyhledávají kyselejší tóny, které jsou zde potlačeny příměsí Robusty.

Zdroj: www.mojekafe.cz


nahoru

za Promat-tým L. Fleischer
 
 

MS Lodní třídy Létající Holanďan u protinožců - ohlédnutí

Rok 2019 začal pro lodní třídu Flying Dutchman trochu naruby, neboť hned prvním závodem sezony bylo mistrovství světa. Konalo se v Nelsonu na Novém Zélandu v termínu od 13. do 21. února 2019. Letošní vrcholný závod sezony se jel ve vodách Cookova průlivu, kde se potkává Jižní tichý oceán s Tasmánským mořem, v místě vyhlášeném svou divokostí a často rozvlněným mořem. O tom jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Ale popořádku, jak se to celé přihodilo, že český Létající Holanďan dorazil i pod Jižní kříž a mohl soutěžit mezi 41 posádkami ze tří kontinentů.

Po posledním závodě loňské sezony jsme začali řešit, co s mistrovstvím světa na Novém Zélandu. Ze dvou nejúspěšnějších lodí sezony 2018 jedna odpadla pro časové zaneprázdnění. Proto se k protinožcům vydal jediný zástupce lodní třídy Létající Holanďan - posádka lodi CZE11 Petr Storch/Tomáš Palkovský. Místo podzimního klidu přišla na řadu důkladná příprava lodě, opravy a balení, aby byla loď i příslušenství připravena na naložení do kontejneru v holandském městě Oss do 24. listopadu. Po úspěšném zabalení pak přišla na pořad dne nekonečná řada příprav dokladů a zařizování. Od letenek, bydlení až po zajištění pojistky lodě na jižní polokouli. A pak, 7. února 2019, konečně odlet - směr Čína a Nový Zéland.

Po krátkém, 32 hodinovém přesunu na Zéland konečně přistáváme uprostřed léta nejprve v Aucklandu a druhý den v Nelsonu. Vše po důkladném imigračním a zejména bezinfekčním vstupním pohovoru (na Zéland se nesmí dovážet nic biologického, rostlinného a živočišného původu, včetně takových drobností jako je dřevěná střenka nože či kožený pásek). Hned první dny se rychle vyrovnáváme s místními anomáliemi, jako je jízda vlevo, putování slunce přes sever místo jih a naprostou absencí odpadků v krajině. Po pár dnech aklimatizace a zvykání si na časový posun se vydáváme do místního yacht klubu k lodi a chceme i trénovat (přeci jen jsme naposledy seděli na lodi před čtyřmi měsíci). Jaké je naše první setkání s Cookovým průlivem? Sedíme vedle sebe na zábradlí a vzájemně se ujišťujeme, že jsme srabi a že do toho určitě nejdeme. A když se i ostřílení matadoři jako Enno NED26 nebo Kai s Kayem GER88 vrací hned po vyplutí zpátky s tím, že je to „fakt divoký“, tak naše rozhodnutí nevyplout sílí. Avšak jen do té doby než skončí v místní škole vyučování a dvanáctileté školačky shodí školní uniformu, oblečou neopren a vyrazí na něčem velikosti Evropy trénovat - jdeme jezdit. Úvodní svezení stálo za to. Pro začátek sezony třetí oko silnovětrné geny a vytřeštěné oči tak, že jsme vyjeli před přístav a po jedné stoupačce hezky opatrně na genu uháněli zpátky v dvoumetrových vlnách jak šílení.

A pak už konečně začíná závod oblíbenou kratochvílí s proměřováním lodí. Na pořadu dne je věčné téma - rozměry kormidel a ploutví, kdy hned několik lodí nastupuje do závodu s důrazným varováním, že je to naposledy, kdy měřiči přijmou do závodu továrně vyrobené kormidlo či ploutev. Ještě před slavnostním zahájením pak jdou maďarské posádky narychlo trénovat (díky problému s bezifekčností maďarsko-italského kontejneru, který byl zadržen na celnici) do odpoledního větru a zrovna při ceremoniálu se jim před přístavem kácí čerstvě proměřený karbonový stěžeň.

První den: krásné počasí a mírné vlnky, plánovaný start na 13:00 místního času a opravdu vyrážíme v 6m/s na vodu. První start, půlka první stoupačky a někdo najednou „pustil větráky“. Během pěti minut je větru až dost - 12m/s a v nárazech i víc + vlny, že se v nich nedá pořádně točit, paráda. Jestli je stoupačka šílená, o to šílenější je karusel a závěrečný trojúhelník do cíle, kdy se už neodvažujeme spinaker ani vytáhnout. Cílem prolétáme na vlně, na nepříliš lichotivém 16. místě s konstatováním, že bez balónu to napříště nepůjde. Druhá rozjížďka prvního dne je přesunuta na zítřek. Již tak hodně prořídlé pole se vrací přes divokou mělčinu před vjezdem do přístavu na břeh. Ne tak úplně CZE11, která dojíždí na břeh se zlomeným stěžněm. Z nám neznámých důvodů se zlomil asi 10 cm nad patkou a jsme rádi, že jsme takto vůbec dojeli do přístavu. Po prvním dnu je v čele loď AUS7.

Druhý den: ráno trošku poprchává. Narychlo dokončujeme přestrojení stěžně na náhradní (opravený týden před odjezdem) a necháváme jej proměřit. Na vodu jdeme s nadějí, že nenaskočí odpolední termika a budeme schopni trochu jet. Druhý den se jely hned tři rozjížďky + jedna cestou na start a druhá cestou zpátky (cca 1,5 hodiny v plném trysku na bočák). I když se začínáme s mořem trochu sžívat, přeci jen s dojezdy 15, 17, 15 zrovna moc spokojeni nejsme. Je příjemné vidět nezávislost rozhodčích v akci, kdy neváhají udělit penaltu nebo diskvalifikovat pro porušení pravidel. Odnesou to Australané a Maďaři pro pumpování. Jedni na stoupačku, druzí pak na zaďák (i na takto rozbouřeném moři). Ger213 dokonce neškrtatelné DNE pro nedání přednosti, vše na základě video důkazů. Druhý den se už začíná prosazovat i maďarská škola, možná i díky mírnějšímu větru. Po čtyřech rozjížďkách je první HUN 70, následovaná GER88 a NED26. CZE11 je pak na optimistickém 12. místě.

Třetí den: dvě rozjížďky a zase jasno - bude termika a budou vlny. Ráno ještě doopravíme vytrhané kladky ze stěžně a jde se na to. Průběh je stejný jako předchozí dny. Do startu jako by nic a kolem půl druhé opět „někdo pouští větrák“. Neumíme to a neumíme… Proti větru se neskutečně trápíme do vln a proti prázdnému horizontu. Předjíždí nás, kde kdo a jen díky zadním kurzům a bočákům, kdy doháníme, co jsme zmeškali, dojíždíme 17. a 17. Celkově tedy 17. místo po šesti rozjížďkách. Maďar si mezi tím prohazuje na chvilku pořadí s GER88, ale nakonec jsou průběžné výsledky stejné jako předešlý den.

Čtvrtý den: po volném dni, vyplněném trochou odpočinku a výletem, alespoň na chvíli bez neoprenu a na břehu. Slunečno, ale termika se dnes nějak opožďuje a tak jsou dnes vlny jen do 1,5 m. Konečně si nacházíme, přes trochu smolnou 7. rozjížďku, kdy i nás potkalo trestných 720, cestu vlnami a po 27. místě konečně rozumný dojezd - osmička. Pořadí před posledním dnem je neměnné a loď HUN70 má vítězství jisté. Zato o druhé místo se bojuje mezi GER88 a NED26 a nic není jisté. My průběžně 16-tí, před námi 9-ti bodová díra a za námi 6-ti bodová mezera. Po příjezdu na břeh opět lepení kladek vytržených ze stěžně a příprava na finálovou jízdu.

Finálový den: závěrečná rozjížďka - jasno a očekává se zhoršování počasí až do bouřky. Start je proto posunutý již na 11. hodinu dopoledne, aby byl čas se vrátit z moře, než se zhorší počasí. Dneska byl přívětivý vítr od břehu a jen vlny stále rostly. Chtěli jsme udržet naše umístění, a proto jsme se museli pustit do ostrého souboje s maďarskými posádkami. Dojezd na 9. místě nás posouvá na konečné 15. místo. Ještě do vyhlášení jsou všechny lodě zpátky v kontejnerech a zítra se vydají na cestu zpět na severní polokouli.

Mistrem světa Ex-olympijské třídy Flying dutchman se pro rok 2019 stává posádka HUN70 Szabolcs Majthényi / András Domokos před GER88 Kay-Uwe Lüdtke / Kai Schäfers a na třetím místě skončili NED26 Enno Kramer / Ard Geelkerken. Díky úžasným pořadatelům a parádnímu místu pro jachting, budeme na mistrovství světa na Novém Zélandu ještě dlouho vzpomínat jako na jednu z nejhezčích regat. Pořadatelům patří opravdu velký dík za přípravu lodí poslaných ze zámoří, kdy všechny lodě vyložili z kontejnerů a dopravili do yacht clubu. Stejně tak za opravdu férové podmínky pro všechny účastníky, všechna čest kiwíkům.

Ohlédnutí a dovětek: Stala se nám krásná věc. Byli jsme zase jednou hrdí, že jsme z Čech. Po rozjížďkách se u nás zastavovali lidé, co žijí na Zélandu. Se slovy „viděli jsme naši vlajku v jachťáku, tady máte svíčkovou“ nebo „koukal jsem na Vás z kopce a jeli jste dobře, donesl jsem vám pivo“, nebo třeba „jsem z Kanady a žiju tu celý život, ale byla jsem v Praze„… „držím vám palce, jedete dobře“ a nebo taky „jezdím sem každý rok, a když jsem viděla českou vlajku, chtěla jsem vás pozdravit“. Je to úžasný pocit cítit na druhém konci světa hrdost na svou zem. A tak děkujeme všem, co nám fandili a i těm pár lidem v Čechách, co se zajímali o to, jak si vedeme ve vodách Cookova průlivu v zemi Kiwi.

Celkové výsledky zde: http://www.fd-worlds.com/results-worlds-nelson-2019/

Oficiální foto zde: https://www.new-zealand-photos-online.com/p696322144/hC49647AB#hc496fbb6

Video z akce zde: http://www.fd-worlds.com/2019/03/official-video-2019-fd-worlds/


nahoru

pro Promat-tým Tomáš Palkovský a Petr Storch
 
 

Požáry vánočních stromků

Už uběhla nějaká doba od svátečního veselí a sezení u vánočního stromku. Tento čas je každoročně spojen mimo jiné se zdobením stromku a s používáním spousty ozdob, svíček, světýlek a prskavek…

Bohužel někdy tato kombinace může být zdrojem požáru, který ve velice krátké době promění tyto svátky na velmi nepříjemnou událost ohrožující lidský život.

Z těchto důvodů se Hasičský záchranný sbor rozhodl udělat test simulovaných požárů několika různých druhů vánočních stromků v kombinaci s rozdílnou vlhkostí dřeva. Výsledky jsou alarmující…

Promat se na tomto testu podílel poskytnutím požárních desek PROMATECT®-H, které tvořily ochranu zadní části zkušební pece. Více o vlastní zkoušce a reportáži ČT na: https://ct24.ceskatelevize.cz/2715356-hasici-merili-horici-stromky-za-50-vterin-plapolaly-az-do-stropu.


nahoru

za Promat-tým P. Kejklíček
 
 

PROMATECT®-XS

Pro obklad ocelové nosné konstrukce přicházíme na trh s novým materiálem PROMATECT®-XS. Již dobře známé požárně ochranné desky PROMATECT®-H a PROMATECT®-200 doplňujeme o desku PROMATECT®-XS. Tento materiál na bázi sádry, splňuje třídu reakce na oheň A1 dle ČSN EN 13501-1. Obkladem deskou PROMATECT®-XS dosáhneme požární odolnost až R 180.

Montáž se provádí bez další pomocné konstrukce, je velmi rychlá, jednoduchá a tím dokáže šetřit Váš čas.

První aplikace tohoto obkladu proběhla ve spolupráci se společností GOLDBEC Bau s.r.o. ve skladovací hale v Dobřanech, kde jsme ošetřovali nosné prvky požárně dělících příček.


nahoru

za Promat-tým P. Babor
 
 

Chytrá helma lyžařům

Sice nám astronomická zima již dala sbohem, ale na horách je díky letošní nadílce (místy spíše nadělení) sněhu stále dost, a tak lyžování ještě nějaký týden vydrží.

Proto neušla mé pozornosti novinka mezi chytrými chytrostmi, chytrá lyžařská přilba. Novinka od firmy Livall přináší kromě předpokládané ochrany hlavy při pádu na lyžích (ale i bez nich) také kontrolu, zda po pádu lyžař jeví známky pohybu či nikoliv a v případě, že pohyb nenastane, vyšle SOS zprávu přes SMS. To předpokládá bluetooth spárování helmy s telefonem, čímž se ale nabízí další služby chytré přilby – komfortnější telefonování nebo připomenutí o zapomenutém telefonu po poledním obědovém odpočinku v některém z alpských Almů u sjezdovek. Vím, na lyžařské pláně se vydáváme zejména lyžovat, odpočívat, nadýchat se vzduchu bez smogu (a bez elektro-smogu) a ne telefonovat, ale… Přiznejme si, stejně si každý telefon s sebou do kapsy bereme a několik hovorů během lyžařského dne učiníme. Pohledat děti, zkontrolovat manželku u dalšího Aperoliho střičku nebo jen zkontrolovat v práci, že jim opravdu nechybíte.

Přeji krásné jarní rozkvétání i úspěšnou zimní dolyžovanou a já se už teď těším na chytré lyžařské hůlky… :-)


nahoru

za Promat-tým J. Ohanka
 
 

Skončil X. ročník Grand Restaurant Festivalu

Jak mnozí z Vás jistě vědí, od poloviny ledna do konce února probíhal výše uvedený Grand Restaurant Festival (dále jen GRF). Kuchaři měli za úkol nechat se inspirovat tématem „Chuť da Vinci“.

Top 10 nejnavštěvovanějších restaurací:
Francouzská restaurace Art Nouveau
Marriott hotel, Midtown Grill
U Emy Destinnové
V Zátiší
U Malířů 1543
Four Seasons hotel, CottoCrudo
Savoy hotel, Restaurant Hradčany
Villa Richter
Spices Restaurant and Bar, Mandarin Oriental
Maso je maso

Restaurace, které připravily nejkreativnější pokrmy dle zadaného tématu:
Miura hotel
Black Horse
Deer Prague
Aureole Fusion Restaurant & Lounge a Four Seasons hotel.

Pavel Mauer a jeho tým připravili i další doprovodné programy ke GRF. Možná se někteří z Vás zúčastnili. Pokud ne, bude šance v roce 2020. Uvidíme, jaké bude tentokrát zadání. Více na www.grandrestaurantfestival.cz.


nahoru

za Promat-tým Ladislav Zajíc
 
 

80 let od zavedení jízdy vpravo v Praze

Dá se říct, že to byla první věc, co nacisté po obsazení zbytku Čech, Moravy a Slezska v březnu 1939 učinili - zavedení pravostranného provozu. Němci nařídili jízdu vpravo již 17. března, v Praze k tomu však došlo až o devět dní později, 26. března. Důvodem byla především hustá tramvajová síť, kde se okamžitá změna ukázala jako nemožná. Na hranici hlavního města tak docházelo ke změně směru provozu, což bylo poněkud matoucí.

První den pravostranného provozu se v Praze událo 26 dopravních nehod včetně jedné smrtelné. Lze jen spekulovat, zda se jednalo i o důsledek právě provedené změny. Ta však nespadla z čistého nebe. I bez německé okupace bylo zavedení pravostranného provozu již naplánováno, a to na 1. května. Došlo tak pouze k urychlení o šest týdnů.

Zajímavější je, jak došlo k tomu, že se v kontinentální Evropě i jinde prosadil pravostranný provoz, když historicky bylo obvyklejší vyhýbat se vpravo. Dokud se jezdilo pouze koňmo, pravákům, jichž je většina, se nasedalo lépe zleva. A lépe se v bitvách a soubojích tasila i zbraň.

Ne zcela podložená hypotéze praví, že pravostranný provoz se začal prosazovat při tahání velkých vozů tažených více páry koňů, kdy vozka seděl na posledním koni vlevo, aby pravou rukou mohl pohánět. Z důvodu lepšího přehledu pro něj bylo snazší vyhýbat se vlevo.

Ať je to jak chce, mohutný impulz dopravním pravidlům poskytla revoluční Franci, kde se jízda vpravo uzákonila již roku 1794. Napoleonovy výboje pak po sobě zanechaly provoz vpravo ve všech zemích, které si více či méně podrobil, tedy v téměř celé západní Evropě a Rusku, avšak mimo Rakousko-Uhersko, Portugalsko a Skandinávii.

Přestože v Evropě se dnes jezdí vlevo jen v Británii, Irsku, na Kypru a na Maltě, celosvětově to tak jasné není. Vlevo se jezdí na území, na kterém žijí dvě miliardy lidí. A jsou i státy, které pravostranný provoz změnily zpět na levostranný.

Zdroj E15, deník pro ekonomiku a byznys.


nahoru

za Promat-tým Ladislav Zajíc
 
 

Vajíčkové pomazánky

Chutnají po celý rok, ale největší motivací je udělat, budeme mít jako vždy po Velikonocích. Každá rodina má svou oblíbenou verzi, ale co takhle ji obměnit a zkusit něco nového… Vybrala jsem 4 pomazánky, které patří mezi nejoblíbenější.

Tradiční vajíčková pomazánka:
4 - 5 vajec natvrdo, několik lžic másla, podle toho kolik pomazánky chceme, 2 lžíce majonézy, 1 lžička plnotučné hořčice, 1 středně velká cibule, nakrájená pažitka, sůl.

Vajíčková pomazánka z Lučiny:
6 vajec, 2 Lučiny, 1 zakysaná smetana, špetka soli, nakrájená pažitka nebo šalotka.

Vajíčková pomazánka z pomazánkového másla:
5 vajec, 1 pomazánkové máslo, 2 lžíce majonézy, 1 lžička plnotučné hořčice, sůl.

Vajíčková pomazánka z tvarohu:
4 vejce, 1 plnotučný tvaroh ve vaničce, 2 lžičky plnotučné hořčice, sůl a pepř.

Předem děkujeme všem slepičkám a Vám přeji dobrou chuť.


nahoru

za Promat-tým M. Skotnicka
 
 

Jeden z nejlepších

Restaurant PAVILLON v Brně najdete na Kolišti, v příjemné funkcionalistické budově a rozhodně stojí za návštěvu. Už při písemné rezervaci přes internetové stránky jsme byli překvapeni rychlostí a vstřícností odpovědi.

A osobní návštěva jen potvrdila, co komunikace naznačovala, a sic že tady budete v dobrých rukou. Ať jdete na kávu, na polední menu či na obchodní jednání, příjemný tým se o vás profesionálně postará. Dal jsem si ceviche z halibuta s citrusy a candáta s pohankovým risottem z polední nabídky a byl jsem nadmíru spokojen. Doporučuji!

www.restaurant-pavillon.cz.


nahoru

za Promat-tým L. Zajíc
 
 

Novinky

PROMATECT®-XS

Požární ochrana ocelových konstrukcí

https://ww3.promatpraha.cz/technicke-informace/


nahoru

za Promat-tým J. Ohanka
 
 

Z Promatího kalendáře

24. - 26. 4. 2019 se v hotelu Panorama v Teplicích konají Nové TRENDY v oblasti PO, BOZP a OŽP pořádané vzdělávacím střediskem Ivana Kubičková – T.E.P. Více na http://www.tep-kubickova.cz/.

25. 4. 2019 v hotelu ALWYN v Praze 8 a

16. 5. 2019 v hotelu HESPERIA v Olomouci se budou konat speciální školení s názvem „Kontrolní technik požárně bezpečnostních zařízení (PBZ) konstrukcí Promat“ podle vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů (vyhl. 221/2014 Sb.). V případě Vašeho zájmu nás můžete kontaktovat na e-mail: skoleni.pbz@promatpraha.cz. Účast je hodnocena jedním bodem ČKAIT. Více informací na www.kontrolnitechnik.cz.

21. 5. 2019 spolupořádají Studio AXIA a PKPO seminář Vliv novodobých materiálů na šíření požáru. Podrobné informace najdete na webových stránkách: https://www.studioaxis.cz/index.asp?menu=730&record=32491.

3. – 4. 10. 2019 se v hotelu Energetic (Rožnov pod Radhoštěm), uskuteční již 12. ročník oblíbené konference Hutní Keramika pořádané společností Tanger s.r.o. Konference je tradičně zaměřená na prezentaci nejnovějších poznatků z oboru žárovzdorných a tepelně izolačních materiálů. Potřebné informace je možno získat na www.hutnikeramika.cz.


nahoru

za Promat-tým P. Kejklíček, M. Přibyl a V. Stanke
 
Promat s.r.o.
V. P. Čkalova 22/784
160 00 Praha 6 - Bubeneč
tel.: +420 233 334 806
fax: +420 233 333 576
skype: promat.praha
GSM: 605 PROMAT
605 PROMAT
605 PROMAT
promat@promatpraha.cz
www.promatpraha.cz